Кольоротерапія

Діагностичні та педагогічні можливості кольору 

Діти рано починають відчувати колір та підбирати його для зображення свого настрою. Вибір кольору тісно пов’язаний із психологічними особливостями дитини, станом її здоров’я.
Діти використовують в основному 5 – 6 кольорів. У цьому випадку можна говорити про нормальний середній емоційний розвиток школяра. Більш широка палітра кольорів говорить про натуру чуттєву, емоційно багату. Якщо дитина використовує тільки один або два кольори, це швидше за все вказує на її негативний емоційний стан у цю хвилину: тривога (синій), агресія (червоний), депресія (чорний). Використання простого олівця іноді трактується як «відсутність» кольору, таким чином дитина повідомляє про те, що у її житті не вистачає яскравих фарб та добрих емоцій.
Найбільш значимі особи дитина завжди виділяє більшою кількістю кольорів. А осіб, яких не сприймає, малює чорним або темно-коричневим кольором.
Діагностична вправа «Квітка-семиквітка»
Мета: визначення емоційного стану дитини відповідно до ко­льорової гами: жовтий – радість; червоний – щастя; синій – образа; зелений – спокій; сірий – сум; помаранчевий – здивування; коричневий – втома.
Обладнання: кольорові картки у формі пелюсток квітки, розкладені в довільному порядку.
Завдання. Візьміть у руки пелюстку того кольору, який вам сьогодні найбільше до вподоби, з яким хо­четься потоваришувати, побути довше.
Завдяки кольорам значно розширюєть­ся індивідуальна сфера переживань.
Діагностична вправа «День мого кольору»
Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.
Обладнання: підручні засоби (кольоровий папір, предмети різних кольорів, фарби, тканини)
Завдання. За допомогою підручних засобів створіть: веселку настроїв; одяг настроїв; кольорову паличку-виручалочку; ласкаве проміннячко настрою; куточки свого настрою; малюнки «Мій настрій».
Діагностична вправа «Кольоровий настрій»
Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.
Обладнання: на ватмані намальоване коло, розділене на сектори: червоний – активність, фіолетовий – сум та тривога, жовтий – спокій та задоволення, зелений – задумливість, мрійливість.
Завдання. Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте: радість чи сум, спокій чи тривогу? Чому? Якого кольору ви уявляєте свій настрій?
Діти мають поставити свої фішки-сердечка на той сектор кола, який відповідає їхньому настрою.
Графічна вправа «Хвилинка-кольоринка»
Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; емоційний відпочинок дитини.
Обладнання: кольорові олівці, фломастери, папір.
Завдання: намалюйте те, що побажаєте (просто лінії, кульки, сніжинки, квіти тощо), використовуючи кольорові олівці або фломастери.
Час на виконання вправи: 4 – 5 хв.
Вправа «Хвилинки – кольоринка» (варіант 2)
Мета: емоційне розвантаження, відпочинок школяра.
Обладнання: картки або серветки різних кольорів.
Завдання: оберіть серветку певного кольору, сядьте зручніше, розслабтесь і дивіться протягом 5 хвилин на обраний колір.
Час на виконання вправи: 5 хв.
Графічна вправа «Малюємо себе»
Мета: створювати умови для усвідомлення дітьми себе як індивідуальності; розвивати особисту емоційну сферу дитини.
Обладнання: кольорові олівці, фломастери, папір.
Завдання. Намалюйте кольоровими олівцями себе зараз і себе в минулому.
Рекомендації педагогу: обговоріть з дітьми деталі малюнка; у чому вони розрізняються; з’ясуйте, що дитині подобається і що не подобається в собі, що їй хотілося б змінити.
Графічна вправа «Мої друзі»
Мета: діагностування та з’ясування проблем у міжособистісних стосунках дитини.
Обладнання: кольорові олівці, фломастери, папір.
Завдання. Намалюйте кольоровими олівцями своїх друзів. Можна намалювати їх як людей, а можна у вигляді тварин, птахів, квітів, дерев тощо.
Рекомендації педагогу: після малювання потрібно обговорити малюнок з дитиною, запитавши її, хто тут намальований, чому вона намалювала саме цих дітей? Чому намалювала їх в певному образі?
Вправа «Фантазія»
Мета: підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів; розвиток творчої уяви та фантазії.
Обладнання: кольорові полотна розміром 1,5м на 1,5м., червона квітка.
Хід вправи. Учні сідають біля тканини потрібного кольору і уявляють, що вони, наприклад, на березі моря чи річки або, тримаючи в руці червону квітку, вони уявляють себе нею. Діти розповідають про свої відчуття.
Вправа «Кольоровий день»
Мета: підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів; розвиток творчої уяви та фантазії.
Обладнання:різнокольорові предмети (іграшки, тканини, нитки тощо), олівці, фломастери, фарби, папір.
Хід вправи.
Діти разом з педагогом обирають певний колір, і йому присвячується день: з кольором знайомляться, розглядають, грають, малюють, створюють фантастичні оповідання, ігри, споруди тощо.

Немає коментарів:

Дописати коментар